Ida Lorentzen: “Hamlets Kronborg”

Ida Lorentzen (f.1951) åpner vårt galleri i det nye Asker kulturhus. Der viser hun fire store malerier fra sin Hamlet-suite på ca. 20 bilder som skal stilles ut i Rogaland Kunstmuseum til våren.

kronborg_01

kronborg_02

kronborg_03

kronborg_04

Utstillingens varighet: 23.10-20.11.2004

Bildene er sterkt inspirert av kunstnerens første besøk på Kronborg slott høsten 2002. Titlene er hentet fra Shakespeares “Hamlet”, en beretning hun alltid har vært sterkt fascinert av.

Ida Lorentzen har alltid malt rom, og da hun kom inn i The Ball Room på slottet følte hun en sterk tilhørighet både til rommet og Hamlet, en intens følelse av den makt som hadde utspilt seg på det flislagte marmorgulvet mens lyset skinte inn gjennom blyglassvinduene. - Jeg er en realistisk billedkunstner, sier hun, - men samtidig har jeg et aspekt om illusjon og drøm i mine bilder. Selve rommet - når du går inn i det - så går du inn i en virkelighet og uvirkelighet på samme tid, i likhet med Hamlet selv, som heller ikke visste helt hva han så.

- Mine bilder blir alltid omtalt som interiører som nettopp er forlatt, preget av levd liv. I sin desperasjon ønsket Hamlet å ta sitt liv, men holdt igjen på grunn av uvissheten om livet etter døden, hva det ville bringe ham. I vårt liv, med det moderne mennesket som ikke tror på liv etter døden, har jeg alltid hatt en følelse av at det er noe mer, en nærhet, en kontakt med dem som er borte. Denne følelsen forsterket seg enormt da jeg befant meg i dette rommet på Kronborg slott, noe som førte til at jeg dro rett hjem til mitt atelier og begynte å male.

Det er også andre årsaker til at Ida Lorentzen tar for seg Hamlet og Kronborg, blant annet er dette det eneste av Shakespeares skuespill som har sin setting i Skandinavia.

Dessuten er det en norsk prins som overtar tronen ved stykkets slutt.

- På 1600-tallet var Kronborg sett på som et maktsenter og midtpunkt i hele den nordlige verdensdel, der alle sjøveier førte til (Helsingør), Kronborg, på samme måte som alle landeveier sies å føre til Roma. Vanlige folk i Shakespeares England var litt redde for kongen på Kronborg som hadde en mektig krigsflåte. Dessuten hadde de ikke glemt at ikke bare romerne, men også danskene en gang hadde erobret England. De var engstelige for at det kunne skje igjen, sier Ida Lorentzen, og fortsetter:

- En tredje årsak er mitt livslange nære forhold til Ibsen og hans diktning. Ibsen følte seg innestengt i Norge, og så ut - mot Kronborg. Han har selv skrevet at han lengtet etter Kronborg der veiene førte ut til et kontinent fullt av muligheter. Hamlet derimot følte klaustrofobi på Kronborg, sier Ida Lorentzen, som mener at dette med innestengthet er noe vi alle kan kjenne oss igjen i, ofte i en familiesituasjon.

- Jeg tror det er noe som har med de indre og ytre veggene å gjøre. Det er de indre veggene på Kronborg jeg tar for meg. Jeg synes det er vittig at Hamlet opplevde Kronborg som et stengsel, mens Ibsen så på Kronborg som en vei ut i verden. Mine bilder viser Kronborg slik Hamlet opplevde det - innstengt - med vinduer som forteller om en verden utenfor, men vi ser ikke landskapet, bare lyset som kommer inn. Vi kommer ikke ut, vi bare aner at det er noe der. Det er disse kontrastene som interesserer meg - mellom det ytre og det indre - avhengig av hvor vårt ståsted er. Hvordan engelskmennene så på Kronborg og hvordan Ibsen så på stedet er diametralt motsatt av det Hamlet så. Han så det bare fra innsiden, slik mine bilder forestiller det - fra Hamlets ståsted, sier Ida Lorentzen i en presentasjon av utstillingen for redaksjonen av askerkunst.no